Programy DUZ zostały opracowane z uwzględnieniem modelu realizacji praktycznej nauki zawodu, w dwóch wariantach realizacji kształcenia praktycznego:
- wariant szkoła – centrum kształcenia praktycznego – pracodawca,
- wariant szkoła prowadząca kształcenia zawodowe – pracodawca.
Projekt realizowany był w okresie od 01.10.2021 do 31.08.2022 przez konsorcjum Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Przemysłu Chemicznego (SITPChem) i spółkę EUROKREATOR Sp.C., we współpracy z Sektorową Radą ds. Kompetencji Sektora Chemicznego, Związkiem Pracodawców Polskie Szkło i Siecią Badawczą Łukasiewicz – Instytutem Ceramiki i Materiałów Budowlanych.
Po wielu konsultacjach i weryfikacjach wybrano następujące dodatkowe umiejętności zawodowe dla branży ceramiczno-szklarskiej:
- Przygotowywanie modeli wyrobów ceramicznych.
- Odlewanie form matecznych i roboczych do produkcji wyrobów ceramicznych.
- Wykonywanie szkliwienia wyrobów ceramicznych.
- Projektowanie modeli ceramicznych.
- Projektowanie grafiki stosowanej w wyrobach ceramicznych przy użyciu technologii informatycznych.
- Produkcja szkła w piecach szklarskich z zastosowaniem najnowszych materiałów ogniotrwałych.
- Optymalizacja i prowadzenie procesów produkcji szkła pod kątem wymogów środowiskowych.
- Produkcja szkła z wykorzystaniem procesu recyklingu.
- Produkcja szkieł do specjalnych zastosowań.
Również po wielu konsultacjach i weryfikacjach, wybrano następujące dodatkowe umiejętności zawodowe dla branży chemicznej, zgodne z Rekomendacjami Zwyczajnymi nr 2-2020 Sektorowej Rady ds. Kompetencji Sektora Chemicznego:
- Wykorzystanie robotyki i automatyzacji procesów w przetwórstwie tworzyw sztucznych
- Monitorowanie oddziaływania zakładu przemysłu chemicznego na środowiska
- Zarządzanie bezpieczeństwem w procesach chemicznych
- Prowadzenie recyklingu w procesach chemicznych
- Wykorzystanie symulatorów procesowych w przemyśle chemicznym
- Wykonywania analiz związków chemicznych w kontroli jakości
- Obsługiwanie aparatury instrumentalnej analizy chemicznej w laboratoriach badawczych
Zakres programów nauczania
- Założenia ogólne zawierające: opis dodatkowej umiejętności zawodowej z uzasadnieniem, odnoszące się do potrzeb na rynku pracy.
- Założenia organizacyjne, w tym: liczbę godzin przewidzianych na realizację programu, wymagania kwalifikacyjne osób prowadzących zajęcia, wyposażenie dydaktyczne, ewentualne wymagania wobec osób kształconych zgodnie z programem.
- Cele kształcenia w formie zadań zawodowych (do wykonywania jakich zadań przygotowywana jest osoba kształcona zgodnie z programem).
- Plan nauczania.
- Treści nauczania w formie oczekiwanych efektów kształcenia, a także kryteria ich weryfikacji.
- Analizę kosztochłonności realizacji kształcenia w zakresie DUZ w określonych zawodach, z uwzględnieniem zróżnicowanych kryteriów mających wpływ na koszty kształcenia.
Programy nauczania opracowano zgodnie z wymaganiami przepisów dotyczących zawodów szkolnictwa branżowego, podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego, praktycznej nauki zawodu, a także uwzględniają obowiązujące przepisy prawa oświatowego. Liczba godzin w programach nauczania DUZ nie przekrocza różnicy pomiędzy liczbą godzin wynikającą z ramowego planu nauczania danego typu szkoły a minimalną liczbą godzin wynikającą z podstawy programowej kształcenia w danym zawodzie.
Źródło: www.sitpchem.org.pl
